Onderzoeksrapporten met advies

Kunst 2021

Madelon Vriesendorp Muurschildering Lucent Danstheater Den Haag 1987

Kunsthistorische Waardestelling

Op de gevel van het Lucent Danstheater is een 20 meter hoge muurschildering op platen aanwezig van de in het buitenland bekende Engels-Nederlandse kunstenaar Madelon Vriesendorp. Dit Postmodernistische kunstwerk kent twee stadia: de gekleurde versie uit 1987 is in 2009 vervangen door een grijze muurschildering. Dit gebouw van haar beroemde partner architect Rem Koolhaas wordt vervangen. Onderwijs, Cultuur en Welzijn van de gemeente Den Haag laat de kunsthistorische waarde van het kunstwerk onderzoeken met het oog op een eventuele herplaatsing.

 

Madelon Vriesendorp, Muurschildering Lucent Danstheater Den Haag. 2021. 47 pagina’s


Opdrachtgever: Onderwijs, Cultuur en Welzijn, Gemeente Den Haag

Kunst 2020

Quick-scan Waardestellingen van 42 Monumentale Kunstwerken Amsterdam 2020

Het rapport ‘Monumentale kunst Amsterdam Quick-scan 2020’ is een aanvulling op de twee door Yteke Spoelstra in 2017 en 2018 geschreven gelijknamige rapporten. Het bevat de quick-scan waardestellingen met foto’s van 42 in 2020 nieuw gevonden kunstwerken. Ze zijn online aan een breed samengestelde commissie gepresenteerd die de uiteindelijke selectie heeft gemaakt. De kunstwerken met deze waarderingen zijn op de online-plattegrond van de stad geplaatst.

 

Het eerste rapport uit 2017 telt 174 kunstwerken, het tweede 48 en het derde 42: in totaal 264 kunstwerken.
Waardestellingen van 42 kunstwerken ‘Monumentale kunst Amsterdam Quick-scan 2020.’ 126 pagina’s

 

Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie

Architectuur 2020

Achtergracht 5 Amsterdam

Achtergracht 5 is de middelste van drie vrijwel identieke grachtenpanden, in 1727 gebouwd voor de heren Nessing en Van Heerden. In opdracht van een particuliere opdrachtgever maakten Yteke Spoelstra en Allard Architecture een architectuur- en cultuurhistorisch rapport over dit Rijksmonument. Ze ontdekte wie de bewoners waren en waarom er verschillende verbouwingen plaatsvonden.

 

Allard Architecture en Yteke Spoelstra, Achtergracht 5 Amsterdam. 2020. 67 pagina’s

Architectuur 2020

Prinsengracht 9 Amsterdam

In opdracht van Allard Architecture maakte Yteke Spoelstra een architectuur- en cultuurhistorisch rapport van het gemeentemonument Prinsengracht 9. Het is gebouwd in de eerste helft van de 17e eeuw. Aanvankelijk diende het als de dienstwoning van het buurpand, Prinsengracht 7, tot het in 1863 werd verbouwd tot woonhuis. Oosrpronkelijk vertrok de postkoets van deze locatie en daarna werd het buurpand op nummer 7 gebruikt als schuilkerk: de Posthoorn. De geestelijken woonden op Prinsengracht 9.

 

Allard Architecture en Yteke Spoelstra, Prinsengracht 9 Amsterdam. 2020. 22 pagina’s

Kunst 2020

Govert Heikoop Minimal Art sculptuur FIOD Haarlem 1984

Kunsthistorische Waardestelling

In de voortuin van het hoofdkantoor van de FIOD in Haarlem staat een hoog Minimal Art sculptuur van Govert Heikoop. In het gebouw en de parkeergarage zijn ook reliëfs en kleurenvlakken aanwezig die door Heikoop zijn ontworpen. Het FIOD-hoofdkantoor staat op dit moment leeg en wordt door het Rijksvastgoedbedrijf herbestemd. De kunsthistorische waardestelling van deze kunstwerken biedt
inzichten en argumenten voor de discussie of de werken wel of niet in het nieuwe plan gehandhaafd zouden moeten worden.

 

Govert Heikoop. Minimal Art sculptuur en reliëfs 1984 Haarlem. 2020. 21 pagina’s

Kunst 2020

Bert van Loo ‘Senza Parole’ Osdorpplein Amsterdam 1999

Kunsthistorische Waardestelling

Het kunstwerk op het Osdorpplein is in 1999 gemaakt door Bert van Loo. De sculptuur, opgebouwd uit 660 glasplaten, is een hybride vorm van Land Art en Arte Povera. Het Projectmanagementbureau dat plannen maakte voor de herindeling van het Osdorpplein, heeft de opdracht gegeven voor een kunsthistorische waardestelling van dit glaskunstwerk waarvan er in Nederland maar een paar bestaan.

 

Bert van Loo, ‘Senza Parole’. Glassculptuur 1999 Osdorpplein Amsterdam. 2020. 26 pagina’s


Opdrachtgever: Centrum Nieuw West-Projectmanagementbureau Amsterdam

Kunst 2019

Keith Haring Centrale Markthallen Amsterdam 1986

Kunsthistorische Waardestelling

Tijdens zijn solotentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1986, maakte Keith Haring een grote muurschildering op het depot van het museum. In 1994 werd het afgedekt tot de ‘herontdekking’ in 2018. In opdracht van Monumenten en Archeologie en het Stedelijk Museum doet Yteke Spoelstra een kunsthistorische onderzoek naar de muurschildering van deze wereldberoemde kunstenaar. Het kunstwerk dat nog in originele staat is, heeft een zeldzaamheidswaarde als het grootste figuur dat hij ooit schilderde.

 

Keith Haring. Muurschildering 1986. Centrale Markthallen Amsterdam. 2019. 31 pagina’s


Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Kunst 2019

Johan Haanstra 14 abstracte mozaïeken VU Amsterdam 1965

Kunsthistorische Waardestelling

In de kopgevels van de zeven faculteitsgebouwen van de VU – Amsterdam zijn bij de bouw veertien baksteenmozaïeken geïntegreerd die ontworpen zijn door Johan Haanstra. In opdracht van Monumenten en Archeologie voert Yteke Spoelstra onderzoek uit naar de kunsthistorische kwaliteit van het kunstwerk omdat er plannen zijn om de gebouwen te vervangen voor nieuwbouw.

 

Johan Haanstra. Serie van veertien abstracte composities gekleurd baksteen mozaïek 1965-1971. Vrije Universiteit Amsterdam. 2019. 49 pagina’s


Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Kunst 2020 – 2019 

Jan Meine Jansen Glas-in-betongevel Stationsplein Leiden. Allard Architectuur: ontwerpend onderzoek herplaatsing

Kunst-, Cultuur- En Architectuurhistorische Waardestelling

De door Yteke Spoelstra gemaakte kunst-, cultuur-, en architectuurhistorische waardestelling van de glas-in-betonwand van Jan Meine Jansen op het Leidse Stationsplein 107 is uitgebreid, met een door Allard Architecture uitgevoerd ontwerpend onderzoek voor een herplaatsing van het kunstwerk. De voor- en tegenargumenten van de erfgenamen zijn daarin meegenomen. Yteke Spoelstra werkt met deze twee partners en de gemeente Leiden aan de voorwaarden en mogelijkheden voor een mogelijke herplaatsing van de glas-in- betonwand.

 

Jan Meine Jansen. Glas-in-beton kunstwerk. Stationsplein 107 Leiden. 2020. 80 pagina’s

 

Opdrachtgever: Ruimtelijke Ontwikkeling Gemeente Leiden

Kunst 2019

Jan Meine Jansen Glas-In-Betongevel en Architectuur van het Belastingkantoor Stationsplein Leiden 1966​

Kunst-, Cultuur- En Architectuurhistorische Waardestelling

De 17,5 meter hoge glas-in-betonwand van Jan Meine Jansen is in 1966 ontworpen voor het Leidse Belastingkantoor op het Stationsplein 107. Yteke Spoelstra voerde in opdracht van Ruimtelijke Ontwikkeling Gemeente Leiden een onderzoek uit naar de waarde van het kunstwerk en de relatie met de architectuur. Het gebouw wordt waarschijnlijk niet gehandhaafd.

 

Jan Meine Jansen. Glas-in-beton kunstwerk. Stationsplein 107 Leiden. 2019. Kunst-, cultuur- en architectuurhistorische waardestelling. 23 pagina’s


Opdrachtgever: Ruimtelijke Ontwikkeling Gemeente Leiden

Kunst 2018

Ger van Iersel Keramische Wand Daniël den Hoedkliniek Rotterdam 1966​

Kunsthistorische Waardestelling

Het voortbestaan van de goudkleurige keramische wand die de Monumentaal kunstenaar Ger van Iersel voor de Rotterdamse Daniël den Hoedkliniek maakte, staat in 2018 ter discussie. Uit een korte kunsthistorische waardestelling die Frans van Burkom en Yteke Spoelstra opstelden, bleek dat dit kunstwerk om diverse redenen waard is om te behouden.

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Ger van Iersel Keramische wand Daniël den Hoedkliniek. 2018. 6 pagina’s

Kunst 2018

Quick-Scan Waardestellingen van 48 Monumentale Kunstwerken Amsterdam 2018

Als aanvulling op het in eerste rapport over de wandkunstwerken uit de wederopbouwperiode in de hoofdstad, is een jaar later het tweede rapport ‘Monumentale kunst Amsterdam Quick-scan 2018’ geschreven over 48 nieuw ontdekte wandkunstwerken. Yteke Spoelstra schreef ook deze korte waardestellingen met foto’s. Ze zijn aan een breed samengestelde commissie gepresenteerd die de uiteindelijke selectie heeft gemaakt. De kunstwerken met de waarderingen zijn, net als die uit het eerste rapport, ook op de online-plattegrond van de stad geplaatst.

 

Waardestellingen van 48 kunstwerken ‘Monumentale kunst Amsterdam Quick-scan 2018.’ 144 pagina’s

 

Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Kunst 2017

Quick-Scan Waardestellingen van 174 Monumentale Kunstwerken Amsterdam 2017​

In 2017 is een inventarisatie gemaakt van de tot dan toe bekende Monumentale wandkunstwerken uit de wederopbouwperiode in Amsterdam, door Yteke Spoelstra en Bond Heemschut. In opdracht van Monumenten en Archeologie schreef Yteke Spoelstra over elk van deze 174 kunstwerken een quick-scan waardestelling met foto’s in het rapport ‘Monumentale kunst Amsterdam Quick-scan 2017.’ In de voorselectie zijn ze op waarde ingedeeld en daarna gepresenteerd aan een breed samengestelde commissie die de uiteindelijke selectie heeft gemaakt. De kunstwerken met de waarderingen zijn op de online-plattegrond van de stad geplaatst. Het Parool publiceerde het onderzoek op de voorpagina van de krant op 5 december 2017.

 

Waardestellingen 174 kunstwerken ‘Monumentale kunst Amsterdam. Quick-scan 2017.’ 522 pagina’s

 

Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Kunst 2017

Waardestellingen van 49 Monumentale Kunstwerken Leiden​

Tussen 2016 en 2017 heeft de Historische Vereniging Oud Leiden
49 Monumentale kunstwerken uit de wederopbouwperiode geïnventariseerd. Yteke Spoelstra heeft in opdracht van Erfgoed Leiden en Omstreken over elk wandkunstwerk een kunsthistorische waardestelling geschreven waarin onderwerpen aan bod komen als: wie is de kunstenaar, wat stelt het kunstwerk voor, welke relatie heeft het met de architectuur, wat betekent het werk voor de cultuur van de stad, welke techniek is gehanteerd, is het een zeldzaam kunstwerk? Aansluitend hieraan schreef Yteke Spoelstra over de geschiedenis van deze kunst in Leiden de publicatie ‘Monumentale kunst ontdekt in Leiden’. 2017

 

Inventarisatie en waardestellingen 49 Monumentale wandkunstwerken Leiden. 2016-2017. 371 pagina’s

 

Opdrachtgever: Erfgoed Vereniging Leiden en Omstreken

Kunst 2016

Peter Struycken ‘Wetmatige beweging’ school Leiden 1966

Kunsthistorische Waardestelling

Voor de Technische School in Leiden maakte Peter Struycken in 1966 een van zijn eerste Monumentale kunstwerken ‘Wetmatige Beweging’. De oranje-bruine staalprofielen waar het uit bestond, bleken jaren later per abuis wit geschilderd. Yteke Spoelstra schreef een kunsthistorische waardestelling met een advies.

 

Peter Struycken, ‘Wetmatige beweging’ UTS Mathesis Scientiarum Genetrix in Leiden. 2016. 30 pagina’s


Opdrachtgever: Unit Monumenten en Archeologie Leiden

Kunst 2016

Frieda Hunziker Wandschildering school Amsterdam 1963

Kunsthistorische Waardestelling

De wandschildering die Frieda Hunziker in 1963 in de gang van een schoolgebouw maakte, is 21 meter lang en verkeerde in matige staat omdat het ondeskundig was bijgeschilderd. Dit omvangrijke kunstwerk van deze bekende kunstenaar is bedoeld als een abstract- expressionistische ‘landschap’ voor de jonge leerlingen. Kunst in scholen is bedoeld om kinderen vroegtijdig met kunst in aanraking te laten komen. Stadsdeel Nieuw-West gaf de opdracht voor een kunsthistorische waardestelling omdat het schoolgebouw vervangen wordt.

 

Wandschildering Frieda Hunziker uit 1963, Goeman Borgesiusschool Amsterdam. 2016. 31 pagina’s


Opdrachtgever: Stadsdeel Nieuw-West Amsterdam

Kunst 2015

Lex Horn Sgraffito in Leiden 1959

Kunsthistorische Waardestelling

In 1959 heeft de bekende Monumentaal kunstenaar Lex Horn in het trappenhuis van het Biochemisch Laboratorium Clusius in Leiden de driedelige sgraffito ‘Compositie van elementen uit de alchemie’ gemaakt.

In opdracht van de Unit Monumenten en Archeologie Leiden voerde Yteke Spoelstra in juli 2015 een kunsthistorische waardestelling uit naar dit kunstwerk omdat het gebouw gesloopt wordt. Het kunstwerk is opgeslagen en is in afwachting van een herplaatsing.

 

Driedelige sgraffito Lex Horn, ‘Compositie van elementen uit de alchemie’, Leiden. 2015. 19 pagina’s


Opdrachtgever: Unit Monumenten en Archeologie Leiden 2015

Kunst 2013

Kunst in Metro Amsterdam Oostlijn: Deel 5 Weesperplein

Cultuurhistorische Waardestelling

Deel 5 is een aanvulling op de voorgaande vier delen van de ‘Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro 2012.’ Het kunstwerk ‘Luchtspiegelingen’ van Matthijs van Dam uit 1977 was ooit verwijderd van het station Weesperplein en opgeslagen. Dienst Metro plande in 2013 een herplaatsing van het kunstwerk, dat bestaat uit twaalf beschilderde plafondplaten in lichtkasten. Yteke Spoelstra die met Frans van Burkom dit onderzoek uitvoerde, vond bij Beeld en Geluid een televisiefilm over dit kunstwerk. In 2018 is het kunstwerk herplaatst.

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro. Deel 5: Metrostation Weesperplein: Matthijs van Dam. 2013. 16 pagina’s


Opdrachtgever: Dienst Metro Amsterdam

Kunst 2012

Kunst in Metro Amsterdam Oostlijn: Deel 4 Wandschilderingen in de Vijf Metrotunnels

In Deel 4 van de ‘Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro’ komen de vijf abstracte muurschilderingen in de tunnelbuizen in beeld. Het zijn kinetische-optische kunstwerken, gemaakt om vanuit de rijdende metro te bekijken. Met lengtes, variërend van 350 tot 665 meter behoren ze tot de langste wandkunstwerken uit de jaren zeventig.

 

Metrotunnel 51, Centraal Station-Nieuwmarkt door Caveto.

Metrotunnel 52, Nieuwmarkt-Waterlooplein: Peter Struycken.

Metrotunnel 53, Waterlooplein-Weesperstraat: Wladimir Zwaagstra.

Metrotunnel 54, Weesperstraat- Wibautstraat: Woody van Amen.

Metrotunnel 55, tussen de Wibautstraat-Amstelstation: Bob Bonies.

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro Deel 4. 2012. 54 pagina’s
Scope 2: Niet behorende tot project Renovatie Oostlijn.

 

Opdrachtgever: Dienst Metro Amsterdam

Kunst 2012

Kunst in Metro Amsterdam Oostlijn: Deel 3 Centraal Station, Nieuwmarkt, Venserpolder, Diemen-Zuid, Verrijn Stuartweg, Strandvliet

Cultuurhistorische Waardestelling

Deel 3 geschreven door Yteke Spoelstra en Frans van Burkom bevat de cultuurhistorische waardestellingen met advies over de kunstwerken op Oostlijn van de Amsterdamse metro van: Joost van Roojen in de metro voetgangerstunnel van het Centraal Station; Tine Hofman op station Nieuwmarkt; Michel Somers op station Venserpolder; Theo Niermeijer op station Diemen-Zuid; Jos Wong Lun Hing op de Verrijn Stuartweg en Rolf Adel op metrostation Strandvliet.

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro Deel 3. 2012. 64 pagina’s


Scope 1: Behorende tot project Renovatie Oostlijn. +
Scope 2: Niet behorende tot project Renovatie Oostlijn.

 

Opdrachtgever: Dienst Metro Amsterdam

Kunst 2012

Kunst in Metro Amsterdam Oostlijn: Deel 2 Weesperstraat, Van der Madeweg, Holendrecht, Gaasperplas en Hortus-tunnel Waterlooplein

Cultuurhistorische Waardestelling

Aansluitend op het eerste rapport verscheen van de zelfde auteurs ‘Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro’. In Deel 2 worden zes andere kunstwerken uit de jaren zeventig op de Oostlijn onderzocht. Op metrostation Weesperplein: de kunst van Charles Bergmans en van Pieter Engels; op station Van der Madeweg het kunstwerk van Cornelius Rogge; op station Holendrecht de sculptuur van Shlomo Koren; op station Gaasperplas de baksteenbeelden van Antoine Mes en de keramische muurplaten van Lou Heldens in de Hortustunnel.

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro Deel 2. 2012. 60 pagina’s


Scope 1: Behorende tot project Renovatie Oostlijn. +
Scope 2: Niet behorende tot project Renovatie Oostlijn.

 

Opdrachtgever: Dienst Metro in oprichting Amsterdam

Kunst 2012 – 2011

Kunst in Metro Amsterdam Oostlijn: Deel 1 Wibautstraat, Waterlooplein en Nieuwmarkt

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra schreven in 2011-2012 in opdracht van de Amsterdamse Dienst Infrastructuur -later Dienst Metro-, cultuurhistorische waardestellingen met advies, over de kunst in drie metrostations van de Oostlijn. Voor station Wibautstraat maakte Opland vijf kunstwerken met één thema. Op station Waterlooplein voerde kunstenaar Willem Sandberg, de befaamde directeur van het Stedelijk Museum, zijn enige Monumentale kunstopdracht uit. De vijf kunstwerken op station Nieuwmarkt zijn gemaakt door een kunstenaarscollectief dat de Nieuwmarktrellen uit de jaren zeventig in beeld bracht.

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro Deel 1. 2011-2012. 89 pagina’s
Scope 1: Behorende tot project Renovatie Oostlijn. +
Scope 2: Niet behorende tot project Renovatie Oostlijn. Opdrachtgever: Infrastructuur Verkeer en Vervoer Amsterdam

 

Frans van Burkom en Yteke Spoelstra, Cultuurhistorische waardestellingen. Kunstwerken op de Oostlijn van de Amsterdamse metro Deel 2. 2012. 60 pagina’s

 

Scope 1: Behorende tot project Renovatie Oostlijn. +
Scope 2: Niet behorende tot project Renovatie Oostlijn.

 

Opdrachtgever: Dienst Metro in oprichting Amsterdam

Architectuur 2012

Koetshuis en Garage Banstraat Stedenbouwkundig Onderzoek

In aanvulling op het architectuur- en cultuurhistorisch onderzoek over het koetshuis met paardenstal annex garagegebouw, wordt in opdracht van de Banvloek/Vereniging Banomgeving ook een stedenbouwkundige visie opgesteld.

 

Koetshuis en garage, Banstraat 23-25-27 Stedenbouwkundig onderzoek. 2012. 18 pagina’s


Opdrachtgever: Banvloek

Architectuur 2011

Koetshuis en Garage 1916, Banstraat 23,25,27

Architectuur- en cultuurhistorisch onderzoek

In de Banstraat in Amsterdam-Zuid staat een gebouw uit 1918 dat als koetshuis met paardenstal maar ook als garage is gebouwd. Deze dubbele functie is bijzonder waardoor het gebouw symbool staat voor de periode dat de koets uit het straatbeeld verdween en ingeruild werd voor de auto. De buurtvereniging die een monumentenvergunning aanvraagt, hoopt de sloop van het gebouw te voorkomen en vraagt Yteke Spoelstra om een architectuur- en cultuurhistorische waardestelling te maken.

 

Koetshuis en garage Banstraat 23-25-27, 1918. Architectuur- en cultuurhistorisch onderzoek. 2011. 19 pagina’s


Opdrachtgever: Banvloek

Architectuur 2010 – 2009 

De School: ‘Een sieraad der gemeente’. Inventarisatie van Leidse schoolgebouwen 1850-1965

In Leiden zijn door Yteke Spoelstra in opdracht van de gemeente Leiden 63 schoolgebouwen uit de periode 1850-1965, die nog geen monumentenstatus hebben, gefotografeerd en onderzocht op monumentwaardigheid. De Unit Monumenten en Archeologie heeft met de Monumentencommissie een voorstel gedaan voor een selectie. Fraaie scholen met kleurrijke interieurs uit de jaren dertig zoals de basisschool in de Adriaan Pauwstraat of een katholieke middelbare school met prachtige beelden aan de gevel of een nijverheidsschool uit 1960 met een indrukwekkende glas-in- betonwand van de monumentaal kunstenaar Berend Hendriks. Over de geschiedenis van de Leidse scholenbouw schreef Yteke Spoelstra de publicatie: De school: ‘Een sieraad der gemeente’, 2009

 

De school: ‘Een sieraad der gemeente’. Inventarisatie van Leidse schoolgebouwen 1850-1965. 2009-2010. pagina’s


Opdrachtgever: Unit Monumenten en Archeologie, gemeente Leiden

Architectuur 2004

Inventarisatie 77 scholen Amsterdam 1945-1965

Deel 4 van het grote Amsterdamse scholenonderzoek brengt 77 schoolgebouwen uit de periode 1945-1965 in beeld. De scholen uit de naoorlogse periode zijn volgens het principe van licht, lucht en ruimte gebouwd. De eisen aan zo’n leeromgeving waren leidend in de ontwerpen om de gezondheid van kinderen te bevorderen. De meeste schoolgebouwen in deze periode kwamen in de nieuwe naoorlogse stadsuitbreiding aan de westkant van de stad te staan.

 

Yteke Spoelstra en Guido Hoogewoud, ‘Schoolvoorbeelden’ Inventarisatie en selectie van Amsterdamse schoolgebouwen Deel 4: 1945-1965’. 2004. 318 pagina’s

 

Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Architectuur 2004

Inventarisatie 121 scholen Amsterdam 1920-1940

In de periode 1920-1940 zijn in Amsterdam-Zuid de meeste scholen gebouwd omdat het stadsdeel toen werd aangelegd. In Deel 3 van het grote scholenonderzoek zijn 121 schoolgebouwen onderzocht, gefotografeerd en beschreven. Het voorstel voor de selectie werd voorgelegd aan een commissie bestaande uit collega’s van monumentenzorg die de uiteindelijke selectie hebben gemaakt.

 

Yteke Spoelstra en Guido Hoogewoud, ‘Schoolvoorbeelden’ Inventarisatie en selectie van Amsterdamse schoolgebouwen Deel 3: 1920-1949’. 2004. 494 pagina’s

 

Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Architectuur 2004

Inventarisatie 66 scholen Amsterdam 1900-1920

Deel 2 van het grote Amsterdamse scholenonderzoek bevat 66 schoolgebouwen uit de periode 1900-1920 die onderzocht zijn op monumentwaardigheid. De Amsterdamse schoolgebouwen zijn vanwege de typologie ingedeeld in vier tijdsperiodes omdat ze zo met elkaar te vergelijken zijn. Naast de lagere scholen en kleuterscholen zijn ook de middelbare scholen en die voor beroepsopleidingen onderzocht. Het betreft alleen de schoolgebouwen buiten de Singelgracht die nog geen monumentenstatus hebben.

 

Yteke Spoelstra en Guido Hoogewoud, ‘Schoolvoorbeelden’ Inventarisatie en selectie van Amsterdamse schoolgebouwen Deel 2: 1900-1920’. 2004. 274 pagina’s


Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam

Architectuur 2004 – 2003

Inventarisatie 48 scholen Amsterdam 1850-1900

In het grote scholenonderzoek van Monumenten en Archeologie Amsterdam zijn in totaal 600 schoolgebouwen uit de periode 1850- 1965, buiten de Singelgracht, geïnventariseerd. Yteke Spoelstra heeft deze gebouwen in kaart gebracht en samen met Guido Hoogewoud heeft zij de scholen bezocht en gefotografeerd. Van elke schoolgebouw is een korte beschrijving gemaakt, vergezeld met een kaartje waar de school zich bevindt. De voorselectie en selectie vond plaats onder leiding van Jouke van der Werf.

Deel 1 bevat 48 schoolgebouwen uit de periode 1850-1900.
Over de geschiedenis van de Amsterdamse scholen is door Yteke Spoelstra in 2003 de publicatie ‘Schoolvoorbeelden’ geschreven.

 

Yteke Spoelstra en Guido Hoogewoud, ‘Schoolvoorbeelden’ Inventarisatie en selectie van Amsterdamse schoolgebouwen. Deel 1: 1850-1900’. 2003. 202 pagina’s


Opdrachtgever: Monumenten en Archeologie Amsterdam